Lyxen bjuder in

(Veckans Affärer 2 maj 2013)

Det franska lyxkonglomeratet LVMH gläntar på sina fabriksdörrar. Under två dagar i juni visar man upp för allmänheten hur några av världens dyraste lyxvaror produceras, bland annat modekläder för Dior, juveler för Bulgari och champagne för Moët et Chandon.

Enligt flera bedömare är detta ett sätt för LVMH:s Bernard Arnault, en av världens rikaste män, att återvinna den franska allmänhetens förtroende sedan han i höstas sökte medborgarskap i Belgien – en ansökan han drog tillbaka i början på april. Många tolkade det som att han ville smita från de franska skatterna som skulle höjas för de allra rikaste – vilket han fick mycket kritik för och själv förnekade.

Att låta allmänheten besöka fabrikerna var en engångsföreteelse 2011. Då hette det att man ville visa upp hantverksskickligheten, vilket lockades cirka 100 000 besökare till 25 anläggningar. Denna gång kommer 40 anläggningar att öppnas den 15-16 juni.

EMANUEL SIDEA