DELADE AFFÄRER – STRÅLANDE AFFÄRER

Airbnb har gått från hobbydrivet webbprojekt till att utmana hela den globala hotellnäringen. Bostadsförmedlaren är den största succén i den nya, delade ekonomin och värderas redan högre än världens största hotellkedja. VA åkte till San Francisco för att träffa en av grundarna Nathan Blecharczyk.

(Veckans Affärer 5 juni 2014)

Hur gör man för att bo hos en popstjärna i Rom? På grund av tuffare ekonomi hyrde Francesco ut sin lägenhet i det populära området Trastevere häromåret.

“Jag sparar pengar till vår turné”, sade Francesco när vi sågs efter att ha fått kontakt genom Airbnb.

“Jag bor hos mina föräldrar under tiden.”

Francescos lägenhet är en av de 600 000 objekt som Airbnb förmedlar i 40 000 städer i världens alla länder. Inget hotell i världen har lika stor geografisk spridning.

På Airbnb:s huvudkontor i San Francisco träffar jag Nathan Blecharczyk, en av företagets tre grundare. I en fastighet på fem våningar i det hippa området Soma jobbar cirka 500 personer.

Runt hörnet har inspirationstjänsten Pinterest kontor och på andra sidan gatan det börsnoterade spelföretaget Zynga som står bakom “Farmville”.

Det är tidig eftermiddag och i entréplanet är stora killgäng med ryggsäckar samlade i kö för att registrera sig till en utvecklarkonferens kallad Openair.

Nathan Blecharczyk möter upp i ett mötesrum som inretts som en av bostäderna som finns att hyra på Bali.

Intill finns ett annat som är en direkt kopia av lägenheten som han, Brian Chesky och Joe Gebbia bodde i när de skapade tjänsten.

Enligt Forbes, som hänvisar till närstående källor, äger grundarna vardera 15 procent av bolaget. Vid det senaste kapitaltillskottet i april värderades Airbnb till 70 miljarder kronor, vilket gör grundarna till några av världens yngsta mångmiljardärer och de första som blivit riktigt förmögna på den delade ekonomin. 30-åringen Nathan Blecharczyk är alltså god för cirka 10 miljarder kronor.

Jag frågar hur det känns att vara internetmiljardär.

“Det känns inte annorlunda, jag cyklar fortfarande till jobbet”, säger han.

“Och jag är fortfarande 100 procent fokuserad på det här bolaget. Det finns fortfarande så mycket arbete att göra. Externa saker som pengar tänker jag inte på dagligen. Jag känner mig verkligen lyckosam och stolt över det vi har skapat, så den exakta summan är inte så noga.”

Brian Chesky och Joe Gebbia har en bakgrund som formgivare, medan Nathan Blecharczyk är ingenjör. Att han började med dataprogrammering var en tillfällighet.

Pappan är elingenjör och det var hans böcker som väckte intresset hos den 12-årige sonen. Sina hemsnickrade program lade han ut på webben, bara på skoj, berättar han, då en man hörde av sig och ville anlita honom.

Snart fick han allt fler uppdrag och affärerna blomstrade. Ett bolag växte fram.

I 4,5 år arbetade han med mjukvara inom epostmarknadsföring.

“Jag tjänade nästan en miljon dollar. Pengarna använde jag till att betala min universitetsutbildning”, säger Nathan Blecharczyk som poängterar att erfarenheten och lusten att bli entreprenör var viktigare än pengarna.

“Jag såg styrkan i min kunskap – utan finansiering hade jag lyckats skapa produkter som såldes runtom i världen. Det var ofattbart spännande.”

En rumskamrat från Harvardtiden har skrivit att Nathan Blecharczyk i själva verket var en av världens hundra värsta spammare och att företaget lades ner efter hot från federala myndigheter.

Efter examen i datavetenskap från Harvard ville Nathan Blecharczyk ha ett vanligt jobb. Han arbetade på IT-företagen Microsoft och Opnet Technologies. Som anställd var tempot lågt, han blev uttråkad och sade upp sig för att jobba i ett uppstartsbolag i stället.

“För att göra det behövde jag åka västerut, hit till Silicon Valley. Här finns många liknande företag och folk som informellt kan ge råd och introducera oss för andra.

Sedan är alla riskkapitalister här, inte för att det betyder något i dag men i början var det viktigt. Han flyttade till San Francisco. Genom Craigslist, USA:s motsvarighet till Blocket, träffade han Joe Gebbia i vars lägenhet han flyttade in.

“Jag är ursprungligen från Boston, vi är alla från någon annanstans. När vi väl kom hit blev vi kära i staden. Jag har varit här i sju år, och vi kommer att vara här för alltid”, säger han i dag.

Han blev rekryterad till Batiq, ett uppstartsföretag vars idé var att förmedla kontakt mellan asiatiska high schoolelever och mentorer från prestigeuniversitet för onlinebaserade collegeförberedelser.

“Där lärde jag mig allt jag inte ska göra. Det fanns orealistiska förväntningar på affärsmodellen och så fort jag började slutade de två ledande utvecklarna, något som borde varit en varningssignal”, säger Nathan Blecharczyk.

“Ingen tjänar massa pengar första året, så när pengarna tog slut kollapsade företaget.”

Detta var hösten 2007 och i samband med en hyreshöjning på 25 procent på lägenheten han delade med Joe Gebbia bestämmer sig Nathan Blecharczyk för att flytta ut.

“Jag tyckte att det var alldeles för dyrt”, säger han.

Joe Gebbia hör av sig till en kompis i Los Angeles, Brian Chesky, som han känner från Rhode Island School of Design i New York.

Joe Gebbia övertygar honom om att flytta till San Francisco för att bli entreprenör.

När de flyttat ihop visar det sig att de inte har råd med hyran. Samtidigt arrangeras en internationell designkonferens i San Francisco som de vill gå på. De märker att hotellen är fullbokade, så de får idén att hyra ut ett extra sovrum.

“Sovrummet har ingen säng eller några möbler, men Joe har några luftmadrasser – så i stället för att kalla det för bed and breakfast, kallar de det för airbed and breakfast, alltså dagens namn: Airbnb”, säger Nathan Blecharczyk.

Tre gäster hakar på erbjudandet som de lagt upp på en blogg. Det visar sig vara en 35-årig kvinna från Boston, en fyrbarnspappa från Utah och en man från Indien.

“Ett tvärsnitt av hela världen! ”

Och de inte bara tjänar 1 000 dollar den helgen utan de går alla på konferensen och Joe och Brian visar runt dem på staden. Efteråt håller de kontakten.

“Det hela slutar med att kvinnan flyttar till San Francisco för att hon hade så kul och mannen från Indien bjuder in Joe och Brian till sitt bröllop”, säger han.

Några månader senare när Nathan Blecharczyk lämnar det kraschade undervisningsföretaget hör han av Joe Gebbia.

När de bodde ihop hade de drivit några projekt tillsammans. De tre samlas nu i början på 2008 och spånar ihop och reflekterar över den tidigare erfarenheten att hyra ut rum i sin lägenhet. De kommer fram till att fler borde befinna sig i liknande situationer.

“Varför inte göra det lika lätt att boka någons hem som det är att boka hotell?”, minns Nathan Blecharczyk att de tänkte.

På tre veckor tar de fram en webbsajt som listar konferenser där folk kan lägga upp ett tillgängligt rum – i princip en radannonssajt. Planen är lansering på South by Southwestfestivalen i Austin i Texas som har 100 000 besökare varje år.

“Vi hade läst att Twitter hade lanserat där året före och det verkade vara ett bra tillfälle. Att det var lite ambitiöst. Två personer använde sajten på festivalen – Brian och någon annan”, säger Nathan Blecharczyk.

Men en viktig lärdom blir effekten när medgrundaren använder tjänsten. Brian Chesky glömmer gång på gång att ta med kontanter för att betala värden. De inser att Airbnb borde förmedla betalningen.

“Efter att han upplevt denna obekväma situation blev det inspirationen till att hantera transaktionen, det var inte för vår affärsmodell utan för att skapa en bättre användarupplevelse”, säger han.

Vid den tidpunkten fanns ingen tydlig affärsmodell. Grundarna visste inte om det skulle vara en gratistjänst eller hur intäkter skulle skapas.

“Vi hade ingen aning, vi var bara exalterade för att vi hade sett något fungera i vår lägenhet och vi ville skapa det för andra. Allt det andra skulle vi lösa senare. Allt var väldigt organiskt, vi hade ingen fin affärsplan eller någon handelsexamen. Om vi hade läst ekonomi hade vi antagligen inte startat.”

Tjänsten var inriktad på att förmedla sovplatser i samband med evenemang. Resonemanget var enligt Nathan Blecharczyk att evenemanget var nödvändigt för att skapa förtroende mellan gäster och värdar.

“Någon skulle till London och undrade om han kunde använda tjänsten där, vi sade nej. Men det fick oss att tänka till, att ett evenemang kanske inte är ett krav.”

Det är då man bestämmer sig för att tjänsten ska bli bredare med enkel bokningsprocess som hanterar betalningen.

Trion sätter i gång med att göra ändringarna och under tre månader sommaren 2008 arbetar man med den nya versionen. Lansering sker i augusti i samband med Demokraternas nationella konvent i Denver.

“Det skulle bli sommarens största event, Barack Obama skulle ta emot nomineringen att bli Demokraternas kandidat inför presidentvalet och 80 000 personer förväntades delta på en enorm arena. Men det fanns bara 17 000 hotellrum i Denver.”

Många lokalbor passar på att lämna staden för att tjäna en peng på sin bostad och Airbnb lyckas på tio dagar få ihop 800 objekt, samtidigt som medierna rapporterade om ett historisk event men att deltagare inte har någonstans att bo. Airbnb uppmärksammades av lokala bloggare, vilket gjorde att lokaltidningarna hängde på och snart var CNN också med på noterna.

“I slutet på veckan var vi på CNN och gjorde intervjuer – den bästa lansering man kan tänka sig. Att prata om din produkt i tv. Vi var supereggade och runt hundra personer bokade genom Airbnb för eventet. Vi flög högt! ”

Men efter den uppmärksammade lanseringen gick man in i en svacka.

“Ingen brydde sig, vi var tillbaka på ruta ett. Vi var inte längre relevanta. Detta var början på en väldigt jobbig period som är väldigt typisk för uppstartsbolag”, säger Nathan Blecharczyk.

Trion jobbar från två håll: Nathan Blecharczyk på östkusten, de andra två i San Francisco.

“Trots att vi jobbade väldigt hårt så växte inte vår användarbas. Varje vecka tjänade vi 200 dollar. Det var fantastiskt att vi tjänade några pengar, men det skulle inte räcka på sikt. Vi hade hållit på i ett år och vid någon tidpunkt var vi tvungna att få en inkomst igen.”

Samma höst, i samband med Lehman Brothers konkurs, drabbades nästan hela världen av en recession. Viljan att investera i nya företag var liten, i synnerhet i ett bolag utan tydlig affärsidé.

“Ingen affärsängel eller riskkapitalist ville ge oss pengar under 2008. Vi hade det tufft och vi undrade vid vilken tidpunkt vi skulle lägga av.”

En av deras mentorer föreslår att de ska genomgå ett acceleratorprogram kallat Y Combinator, grundat av den välkände affärsängeln Paul Graham. Det tretton veckor långa programmet inleds i januari 2009.

“Överenskommelsen var att vi under tiden skulle vara totalt fokuserade, organiserade och i slutet på perioden bestämma oss om vi skulle fortsätta eller sluta”, säger Nathan Blecharczyk.

Paul Graham ger grundartrion ett antal råd som de tar till sig och börjar arbeta efter.

“En av de första sakerna han sade var att det är okej att göra saker som inte är skalbara”, säger Blecharczyk och tillägger att trots att man bygger internetbolag som inte kräver mycket personal rekommenderade han stor handpåläggning.

“Paul Graham uppmanade oss också att resa till New York för att träffa alla våra användare där, vilket var lite kontraintuitivt eftersom vi inte hade några pengar vid den tiden. Vi lyckades ändå och gjorde sammanlagt fyra resor.”

I New York arbetade man med sina trettio värdar för att förbättra presentationerna.

“I princip byggde vi en relation med dem och de blev våra evangelister.”

Det ledde till att de från San Francisco kunde ringa upp och föreslå sänkta priser för att skapa ett större intresset.

“Om vi inte träffat värdarna tidigare hade de nog reagerat över att vi ville att de skulle sänka priserna, i stället var de väldigt samarbetsvilliga. De ville att vi skulle lyckas.”

Ytterligare ett råd de fått från affärsängeln Paul Graham är att fokusera på lönsamhet, något som blir ännu viktigare under recessionen som drar in över USA. De sätter upp ett mål de kallar för nudellönsamhet.

“Det innebär tillräckligt med pengar för att betala hyran och nudlar. För oss var det 1 000 dollar i veckan.”

Varje vecka ritar de in intäkterna på en graf som de sätter upp över hela lägenheten. Målet är att nå 1 000 dollar.

“Vi satte upp den på badrumsspegeln, över eldstaden, överallt du tittade kunde du se diagrammet, vilket fick oss att fokusera på att driva tillväxt och intäkter.”

Efter tretton veckor hade de uppnått intäkter på 4 500 dollar i veckan.

“Det var början på den vackra hockeyklubbskurvan och i slutet på augusti hade vi kommit upp till 15 000 dollar i veckan.”

Airbnb:s intäkter baseras på samma modell man haft sedan lanseringen i augusti 2008. På varje transaktion tar man en avgift på 3 procent av värden och 6-12 procent av gästen, ju längre period som hyrs ut desto lägre procentandel.

“Jag skulle gärna vilja säga att vi gjorde väldigt sofistikerade beräkningar tills vi hittade denna nivå, så var det inte. Folk brukar betala med kreditkort vilket kostade oss runt 3 procent, det var så vi rättfärdigade det. För gästen tittade vi på den kommission hotellsajter som Booking.com och Expedia tar från hotell. I typfallet är den runt 15-20 procent. Vi tyckte att vi skulle vara konkurrenskraftiga och lade oss på hälften, 10 procent. Det var logiken bakom.”

Efter en middag hos Y Combinator som Paul Graham arrangerar blir Airbnbgrundarna presenterade för gästtalaren Greg McAdoo från den välkända riskkapitalfirman Sequoia Capital. Airbnb får pitcha sin affärsidé för Sequoia.

“Efteråt, för att se om han förstod, pitchade Greg tillbaka hela idén. Han gjorde det mycket bättre. Vi bara stod där och höll med: exakt, precis så.”

“Det visade sig att Greg hade studerat marknaden för uthyrning av semesterbostäder och letat efter en communitydriven marknadsplats. Han visste mycket om semesteruthyrning och kunde dra streck mellan vad vi gjorde och de större möjligheterna.”

Sequoia gör sin snabbaste investering någonsin när de i mars 2009 satsar 600 000 dollar, motsvarande 4 miljoner kronor, i såddkapital.

“Ett år senare var det dags att resa mer kapital. I april 2010 reste vi vår Serie A-finansiering vilket var 7,2 miljoner dollar från Greylock Partner som ledde rundan. Och ungefär ett år efter, i juni 2011, reste vi 100 miljoner dollar och sedan var det bara uppåt, uppåt, uppåt.”

I dagsläget har nära alla de stora riskkapitalbolagen investerat i Airbnb. Senast i april 2014 tog man in 450 miljoner dollar från firman TPG Capital. Sammanlagt har riskkapitalisterna skjutit till motsvarande över 5 miljarder kronor i bolaget som nu som sagt värderas till cirka 70 miljarder kronor.

Det ryktas att Airbnb ska till börsen?

“Det finns rykten om börsnotering för i princip alla framgångsrika bolag. En börsnotering är inte ett självändamål. Vi är redan välkapitaliserade och behöver inte gå till börsen för att resa mer kapital vid denna tidpunkt.”

I intervjuer har Brian Chesky förklarat att Airbnb ska bli en plattform för semesterresenärer – man inte bara ska ta hand om boendet utan ha en hel palett med tjänster, färden från flygplatsen, städa bostaden, hantera nycklar och liknande.

“Vi jobbar med så många resenärer, så vi är i ett bra läge för att tillhandahålla värde. Vi har ett nätverk av lokalboende, så vi kan crowdsourca information och tillhandahålla bekvämligheter som gör resan bättre.”

Är det långt bort till lansering av dessa extratjänster?

“Vi håller på med mycket experimenterande. Håll ögonen öppna, det kommer.”

Kapitalet från riskkapitalister har gått till att rekrytera personal runtom i världen. Lokalkontor finns i Köpenhamn, Paris, Barcelona, London, Berlin och Dublin för att bara nämna några städer i Europa. De två största marknaderna i dag är Paris och New York med vardera 25 000 objekt.

Man har över 1 000 anställda som arrangerar aktiviteter för sina värdar. Populariteten har samtidigt gjort att man tilldragit sig uppmärksamhet från lagstiftare. Just i New York klubbades en ny lag 2010 som har blivit en rejäl hämsko för företaget. Den syftade till att stoppa investerare som köpte fastigheter i vilka de drev hotell utan licenser.

“De stoppade kryphålet i lagen för dessa stora aktörer, men stängde också möjligheten för alla andra att hyra ut sin bostad”, säger Nathan Blecharczyk.

Airbnb har anlitat en konsultfirma för att ta fram material och statistik som visar att de utgör en positiv kraft för den lokala ekonomin. Enligt deras konsultrapport kommer turisterna som använder Airbnb i New York att pumpa in 700 miljoner dollar in i ekonomin det kommande året. En tredjedel av pengarna går till värdarna, resten till shopping och restauranger.

Nathan Blecharczyk påpekar att objekten är utspridda över staden, till skillnad från hotell som samlas i turistområden.

“Turister har en benägenhet att spendera pengar nära där de bor, så 470 miljoner dollar av våra pengar flödar in i områden som aldrig ser fördelarna av turism. Och oftast går det till mindre affärsrörelser och inte några multinationella företag där vinsterna skickas till Kina eller annanstans”, säger Nathan Blecharczyk.

Sedan start fram till 2013 hade över 11 miljoner använt tjänsten, varav 6 miljoner enbart under 2013.

En typisk gäst stannar i fem nätter och betalar 100 dollar per natt. Räknat på att tjänsten tar cirka 15 procent i avgifter torde Airbnb:s intäkter uppgå till 450 miljoner dollar bara i fjol, motsvarande cirka 3 miljarder kronor.

Hotellgiganterna Intercontinental och Hilton har vardera mer än 650 000 rum, sex år efter start har Airbnb ungefär lika många objekt.

Räknat i marknadsvärde har man gått om världens största hotelloperatör Intercontinentals som på Londonbörsen uppgår till 62 miljarder kronor. På New Yorkbörsen värderas Hilton till 149 miljarder kronor.

I det sammanhanget tycks det rimligt att hotellgiganterna ser en konkurrent i Airbnb.

Men jämförelsen haltar eftersom de inte är operatörer utan huvudverksamheten är förmedling av boende. Inom detta område finns ett flertal konkurrenter med snarlik inriktning. De heter Flipkey, Roomorama och Homeaway/VRBO. Nathan Blecharczyk konstaterar att det alltid finns konkurrens.

“Men om du tittar lite närmare ser du att tjänsterna är annorlunda. Homeaways alla fastigheter är sekundära hem – folks bostadsinvesteringar och oftast på semesterdestinationer. Våra värdar hyr främst ut sin huvudsakliga bostad. Vi har semesterbostäder, men vår styrka är städer.”

Den snabba expansionen från hobbyprojekt till miljardbolag har inte varit utan problem. Värdar har fått se sina hem förstörda, prylar har stulits och det drevs en bordell i en Airbnblägenhet. Grundarna har lyckats parera det mesta – en miljondollarsgaranti har inrättats för skadegörelse och stöld.

Och i samband med processerna i New York har man också tagit bort proffsuthyrare som brutit mot regelverket om att hyra ut bostäder de själva inte bor i.

Nathan Blecharczyk framhåller att de flesta sköter sig och för en stor del av dem är hyresintäkterna enormt viktiga. I enkäter bland värdarna svarar nästan hälften att intäkterna går till viktiga utgifter som att amortera bolån.

“Det gör en skillnad i deras liv – de försöker överleva och behålla sina hem”, säger Nathan Blecharczyk.

En del hyr eller köper en större bostad just med tanke på att hyra ut en del. De tar i för att de vet att det går att omsätta till snabba intäkter från Airbnb-gäster. I ett större perspektiv förändras dessutom bostadsmarknaden när sidoinkomsterna i många fall blir väldigt stora.

Nathan Blecharczyk påpekar att det är just det som är den delade ekonomin – att ta en tillgång som är underutnyttjad och med hjälp av teknik få fram dolda värden.

“Det kan appliceras på många affärsvertikaler och brukar kallas ‘Airbnb för X’. Jag tror att entreprenörer inspireras av vår och andras framgångshistoria och därför vill testa affärsmodellen på allt man kan tänka sig. Några verkar vettiga och andra inte.”

Den delade ekonomin ser han också som en möjlighet och varaktig modell som kommer ta en betydande roll i ekonomin.

“En stor del av världen återhämtar sig från en recession och om man vill ha ett jobb så måste man ha speciella färdigheter – ha läst datavetenskap eller något i den stilen. Om man inte har gjort det kan man vara strukturellt arbetslös. Men i denna nya ekonomi, sharing economy, kan nästan alla delta. För att dela sitt hem eller erbjuda skjuts behövs inga speciella kunskaper – de flesta har ett hem, många har en bil eller har en fritid och kan utföra ärenden. Det är plattformar som folk kan ägna så lite eller mycket tid de vill. Det låter vanliga människor bli mikroentreprenörer, ta kontroll över sitt öde. Och det är enormt stärkande”, säger Nathan Blecharczyk

EMANUEL SIDEA

FAKTA/ Nathan Blecharczyk
Ålder: 30.
Familj: Gift.
Utbildning: Examen i datavetenskap från Harvard.
Karriär: Flera olika roller på Microsoft, Opnet Technologies, Batiq och medgrundaren till Airbnb.
Förmögenhet: 15-procentig ägarandel i Airbnb värderad till 10 miljarder kronor.

FAKTA/ AIRBNB
Grundat: 2008.
Anställda: Över 1 000.
Kapital: Har rest över 5 miljarder kronor i finansiering.
Ägare: Grundartrion har tillsammans 45 procent, resten hålls av en rad investerare, bland andra riskkapitalisterna Y Combinator, Greylock, Sequoia, Andreessen Horowitz, DST Global och General Catalyst.
År 2013: Listade över 600 000 objekt och genomförde sex miljoner bokningar.

FAKTA/ Fler lyckade delningsföretag

TASKRUNNER

Ted Sahlström håller just nu på och bygger en sajt för småärenden. Behöver du hjälp med att måla staketet eller montera ihop Ikeaköket? Här ska du matchas ihop med till exempel en student som har dåligt med pengar och tid över.

VINT

Bara ett halvår efter lanseringen av appen där träningssugna och träningsproffs hittar varandra har Louise Eriksson lyckats få i 12 miljoner i riskkapital från bland andra Creandum. Nu siktar hon på USA.

LÅNEGARDEROBEN

Filippa K, J Lindeberg och Nudie är bara några av klädmärkena som sponsrar Stockholmsbaserade Lånegarderoben. Här kan hållbarhetsmedvetna klädälskare låna för 100 kronor per plagg i stället för att köpa nytt.

TOOLPOOL

Låna stege, cirkelsåg eller golvslip helt gratis – enda villkoret är att du talar om det på din Facebookvägg. Malmö Järnhandel vann ett guldägg för bäst pr förra året.

SUNFLEET

Veteran som startade som ett samarbete mellan Volvo och Hertz redan i slutet av 1990-talet. Bilpoolen satsar på miljövänliga bilar som finns där man behöver dem och har i dag 3 500 medlemmar bara i Stockholm.

BMW DRIVE NOW

Alldeles nystartat är BMW:s lånebilar som just nu bara finns att hämta upp på gatorna i San Francisco och Silicon Valley men som också ska komma till Europa.

FAKTA/ … och de har misslyckats

”¢ Black Jet för att dela på privatjetflyg.

”¢ Tutorspree som lanserades som en “Airbnb för privatlärare”.

”¢ Neighborrow.com för hushållsnära prylar och utrustning.

Ӣ Ridjoy, bilpool.

”¢ Higear, bilpool för lyxbilar.

FAKTA/ NATHAN BLECHARCZYKS RÅD TILL SVENSKA ENTREPRENÖRER

1. Börja i närmaste ekosystem

“Numera måste du inte komma till San Francisco för att starta bolag. Överallt i världen börjar nätverk formas där entreprenörer på veckobasis träffas, delar med sig av vad som är bästa praxis, blir introducerade för folk. Och i allt större utsträckning ser riskkapitalister allt längre bort och gör investeringar runtom i världen.”

2. Leta finansiering på fler ställen

“Jag tror att processen för att få finansiering håller på att demokratiseras. Tidigare var man tvungen att introduceras för en riskkapitalist, numera kan man ansöka till program som Y Combinator och Techstars på nätet. Man får åtminstone komma på intervju. Dessutom finns det plattformar för crowdfunding, det minskar barriären för att resa sitt första kapital.”

3. Hitta förebilder

“Framgångarna hos andra bolag – som Airbnb – inspirerar en ny generation entreprenörer runtom i världen.”

4. Var uthållig

“Uthållighet är enormt viktigt. Det låter som en enkel sak, men många av mina vänner som gett sig in i liknande projekt får efter några månader kalla fötter då de inte får något lönekuvert. Det blir en stor press och folk backar ur. Kom ihåg att Airbnb inte var framgångsrikt förrän efter tolv månader, och då var det fortfarande rätt snabbt.”

FAKTA/ VÄRLDENS STÖRSTA HOTELLOPERATÖRER

Intercontinental: 676 000 rum
HIlton: 652 000 rum
Marriott: 639 000 rum
Wyndham: 627 000 rum
Airbnb: 600 000 objekt
Choice: 497 000 rum